Treinen met stoom-, diesel-, en elektrische locomotieven

Catalogusnummer

B0032

Inleiding
De spoorwegen hebben een zekere bekoring die de verbeelding van de mensen door de hele wereld gegrepen heeft. Het geluid van een eenzame stoomfluit in de nacht, de aanblik van een meer dan een kilometer lange vrachttrein die zich door het landschap slingert, de indruk van pure kracht die door een donderende locomotief wordt gemanifesteerd ... dit zijn enige voorbeelden die de mensen tot de spoorwegen aantrekken. Als deze voorbeelden die heel dicht bij de dagelijkse ervaring liggen voldoende magische aantrekkingskracht hebben om het publiek in hun ban te krijgen, hoeveel temeer dan als de spoorweg bepaalde topprestaties moet leveren - als deze een technologische top bereikt om de uitdagingen van het terrein, het weer en het tonnage het hoofd te bieden!
Om dit te bewijzen hebben de schrijvers zes continenten doorkruist om die spoorweglokaties en operaties vast te leggen die de spoorweg in zijn meest dramatische vorm laten zien. Dit doel dwong hen zich te concentreren op de zeer zware transporten op de grote spoorlijnen. Het bracht hen er ook toe de nadruk te leggen op de verdwijnende stoomlocomotief, de meest bezielde, de meest ontzag inboezemende, de meest romantische van alle mechanische creaties van de mens.
Toen de schrijvers de machtige stoomlocomotieven zagen die zwoegden om hun vracht en hun passagiers over de top van de Andes te brengen, toen zij een eindeloze parade vrachttreinen fotografeerden die door de woestijnen van Zuid-Afrika rolde en toen zij langs trekpaadjes door de bossen van Japan zwierven kwamen zij zo onder de indruk van het drama dat zich voor hen ontvouwde dat slechts één uitdrukking hun ervaring kon beschrijven: De Grote Show.
De Grote Show zijn de spoorwegen op hun best. De Grote Show is zowel een visuele als een emotionele ervaring. Op de volgende bladzijden delen de auteurs - in woord en beeld deze buitengewone geschiedenis van de spoorwegen met u.
(a) Vrachttrein met twee loc’s van de Zuidafrikaanse Spoorwegen in Oranje Vrijstaat.
(b) De 4-8-2 passagierslocomotief van de Zuidafrikaanse Spoorwegen zit nieuw in de verf als zij ingereden wordt na een grondige revisie in de werkplaats van Bloemfontein.
(c) De laatste in gebruik zijnde stoomlocomotief van de Union Pacific Railroad, nr. 8444 bij Medicine Bow, Wyoming, met een excursietrein naar het oosten op weg naar Denver.
(d) Een naar het westen rijdende vrachttrein van de Western Pacific Railroad rijdt door de schilderachtige canyon van de Feather rivier bij Pulga in Californië naar beneden.
(e) Een vrachttrein van de Southern Pacific Railroad bij Truckee, Californië, in de Sierra Nevada op weg naar het westen.
(f) Een vrachttrein met twee locomotieven van de Zuidafrikaanse Spoorwegen nadert de Lootsbergpas bij Middelburg in de Kaapprovincie.
(g) Een vrachttrein van de Argentijnse Spoorwegen worstelt zich bij de grens van Bolivia onder een zwarte wolk olierook tegen de berg op.
‘Noot vertaler: door het hele boek is de Amerikaanse Massificatie aangehouden.