NMBS/SNCB Retro 1992 & 1962

Catalogusnummer

B0080

Inleiding
Bij de aanvang van een nieuw jaar stelt iedereen zich de vraag wat de volgende 365 dagen gaan brengen en ook de spoorwegvriend ontkomt niet aan deze vraag. In ieder geval kan laatstnoemde terugzien op een fantastisch 1992.
En of...!!!
In September 1991 was men reeds begonnen met de "DHL Express"; de koerierfirma met dezelfde naam deed een proef om haar sorteercentra in Paris en Brussel per spoor te verbinden. De trein als concurrent voor het vliegtuig, wie had dat durven dromen ? Alhoewel de proeven positief I verliepen bleef het bij een proef omdat de betrokken partijen niet tot een financieel akkoord konden komen.

En onze 59-ers dan, die het ganse jaar de zware ballast-treinen sleepten bij de aanleg van de TGV Nord in Noord Frankrijk. Na door de NMBS daadwerkelijk "uitgerangeerd" te zijn lieten deze stoere machines nog maar eens blijken tot wat ze in staat waren. En, geachte spoorwegvriend, roept de prestatie van deze 38 jaar oude machines bij U de vraag niet op of de N.M.B.S.
Ze niet te snel aan de dijk heeft gezet ? En als u dan ook nog weet dat de N.M.B.S. ze nu gaat benutten bij de aanleg van de T.G.V. lijnen in België, is dat dan niet zoveel als een schuldbekekentenis ?
Positief voor de treinreizigers was alleszins het indienstnemen van de eerste drietjes in de maand maart. De door invoeging van een tussenrijtuig tot 3 delige stellen omgevormde breaks ogen niet alleen mooi maar het tussenrijtuig met zijn 2+2 zetelopstelling is bovendien bijzonder comfortabel.
…..