Een Spoor van Verandering: Nederland en 150 jaar spoorwegen

Op 20 september 1839 werd Nederlands eerste spoorlijn plechtig geopend. Na enkele tientallen jaren was het land overdekt met een netwerk van spoor- en tramwegen. Talloze spoorwegmaatschappijen raakten in een felle concurrentieslag verwikkeld, en nadat de overheid eraan te pas moest komen om het nieuwe vervoer in goede banen te eliden, warene er aan het eind van de negentiende eeuw nog twwemaatschcappijen over: de Staatsspoorwegen en de Hollandsche IJzeren Spporwegmaatschappij. Daarnaast bestonden regionale vervoersbedrijven die tramwegen of lokaalspoorwegen onder hun beheer hadden.

Kartoenale treinen en stations 2011

Woord vooraf
Beste cultuurliefhebber,
3e 12de editie van de George van Raemdonckkartoenale is de definitieve bevestiging van de internationale uitstraling die deze spotprenttentoonstelling heeft. Er zijn 1001 inzendingen van 380 deelnemers uit 65 landen. Deze zorgvuldig uitgekozen selectie van 121 kartoens door een professionele jury zal iedereen plezier bieden.7

Wereldspooratlas

SPOORWEG ATLAS
Dit boek bevat meer dan 200 tekeningen in vier kleuren, een atlasgedeelte van veertig bladzijden en meer dan 300 foto’s. In zeven afzonderlijke hoofdstukken worden alle facetten van de spoorwegen uitvoerig belicht
Geschiedenis

Treinen door de tijd

Het evenement TREINEN DOOR DE TIJD is één grote manifestatie met vijf onderdelen:
1. de TREINENSHOW met Stoomlocparade op en rond het Centraal Station Utrecht;
2. de context-expositie DE TWEEDE DIMENSIE in het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs; het FESTIVAL op het buitenterrein tussen het Beatrixgebouw en de Julianahal;
3. het FESTIVAL op het buitenterrein tussen het Beatrixgebouw en de Julianahal;
4. TREIN & CO. in de Julianahal: een presentatie van buitenlandse spoorwegen en bedrijven en instellingen die iets met NS te maken hebben;

De spoorwegen van de United States en Canada

In dit derde deeltje van de serie ‘De spoorwegen van de gehele wereld’ wordt het treinmaterieel van de United States en Canada in beknopte vorm behandeld. Van elk land wordt een ander aspect belicht, hetzij historisch, hetzij economisch hetzij technisch, waardoor het geheel aantrekkelijk is voor iedereen die zich op welke wijze dan ook tot de spoorwegen voelt aangetrokken. De vele modelbouwers van miniatuurspoorbanen bij voorbeeld, vinden hierin de achtergrond hun hobby belicht.

Modelspoorwegbouw

HET NIEUWE POCKETBOEK VOOR M O D E L S P O O R WE G B O U W
De miniatuurspoorwegbouw is een der meest fascinerende en meest beoefende hobby’s geworden. In een periode waarin de vrijetijdsbesteding meer dan ooit van belang is, heeft de modelspoorwegbouw een populariteit gekregen die zich niet meer beperkt tot de jeugdige beoefenaren van deze 'sport'. Integendeel, men zou kunnen zeggen dat het spelen met treinen in vele gezinnen een privilege van spoorwegenthousiasten én voor hen die van plan zijn tot vader is geworden, waarbij de zoon assisteert. . .

De geschiedenis van de modeltrein

1891, het jaar waarin Märklin voor het eerst een opwindtrein met een railsysteem presenteert op een beurs in Leipzig, wordt algemeen beschouwd als het geboortejaar van de modelspoorbaan. Wat volgt op dit prille ‘blikken’ begin is een boeiende ontwikkeling van modeltreinen en spoorbanen tot de natuurgetrouwe en digitaal gestuurde miniatuurtreinen en maquettes van vandaag. In dit unieke boek vertelt verzamelaar en modeltreinkenner Botho G.